آیا داروهای لاغری، داروها، واقعاً باعث ریزش مو میشوند؟

در این مقاله
GLP-1 و ریزش مو: آیا «آلوپسی Ozempic» عارضه جانبی است یا شوک متابولیک؟
📊 دادههای عدم تناسب FAERS (Godfrey و همکاران، JEADV 2025)
در دادههای FAERS 2022–2023، Godfrey و همکاران برای سماگلوتاید ROR 2.46 (95% فاصله اطمینان: 2.14–2.83) و برای تیرزپاتاید ROR 1.73 (95% فاصله اطمینان: 1.42–2.09) گزارش کردند. توجه: دادههای اصلی نشان میدهند ROR سماگلوتاید از ROR تیرزپاتاید بالاتر است. در تحلیلی جدا، Moll و همکاران برای تیرزپاتاید خطر نسبی 5.67 (95% فاصله اطمینان: 2.47–13) گزارش کردند. این یافتههای متناقض نشان میدهند تفسیر نشانه در عوامل نسل دوم هنوز کاملاً تثبیت نشده است.
درمانهای نسل جدید مبتنی بر اینکرتین، بهواسطه سازوکارهای سرکوب مرکزی اشتها و تأخیر تخلیه معده، اندازه وعدهها را بهشدت کوچک میکنند. وقتی دریافت انرژی روزانه ناگهان زیر آستانههای بحرانی میرود و کیفیت پروتئین بیمار کاهش مییابد، بدن وارد حالت «اضطراری» میشود. برای تأمین نیاز سنتز پروتئین اندامهای حیاتی مانند کبد، قلب و مغز، بودجه آمینواسید (بهویژه سیستئین و متیونین) و ریزمغذیهای ارسالی به فولیکول مو قطع میشود. این سازوکار حفاظتی ممکن است باعث پایان زودرس چرخه رشد تارهای مو شود.
ادبیات فعلی و تحلیلهای FAERS چه میگویند؟
در تحلیل عدم تناسب FAERS منتشرشده در JEADV (Godfrey و همکاران، 2025)، نشانههای آلوپسی برای سماگلوتاید و تیرزپاتاید شناسایی شدند؛ برای لیراگلوتاید نشانه معنیداری یافت نشد. در مطالعه کوهورت گذشتهنگر منتشرشده در JAAD (Burke و همکاران، 2025)، افزایش بروز آلوپسی در بیماران مصرفکننده GLP-1 RA گزارش شد. بیش از 1.000 گزارش خودجوش FAERS وجود دارد؛ اما این دادهها بهتنهایی علیت را اثبات نمیکنند. داده کارآزمایی Wegovy نشان میدهد مقدار کاهش وزن مستقیماً بر فراوانی آلوپسی اثر دارد: افرادی که >%20 وزن کم کردند، 5.3% و افرادی که <%20 کم کردند، 2.5% آلوپسی داشتند.
📉 توقف فولیکولی که ممکن است با اثر اینکرتین ایجاد شود
کسری حاد کالری: همراه با افزایش هفتگی دوز، دریافت غذای بیمار بهسرعت به سطح حداقل میرسد.
شانت تغذیهای و کاهش کراتین: در بیماران مصرفکننده GLP-1 RA که ریزش مو دارند، ممکن است کاهش سطح فریتین سرم، روی و آمینواسیدهای ضروری دیده شود. فرایند کراتینسازی مورد نیاز فولیکول مو کند میشود.
فاز تلوژن همزمان: در شرایط طبیعی بیشتر موهای ما بهصورت ناهمزمان در فاز آناژن (رشد) زندگی میکنند. استرس متابولیک میتواند ریشههای مو در فاز آناژن را بهصورت دستهجمعی به فاز تلوژن (استراحت) بکشاند. فولیکول در این فاز حدود 60 تا 90 روز خاموش میماند. به همین دلیل بیماران معمولاً حدود 3 ماه پس از شروع دارو ریزش شدید را تجربه میکنند.
سازوکار مستقیم احتمالی فولیکولی: نشان داده شدن بیان گیرنده GLP-1 در اطراف فولیکول مو مطرح میکند که اثر مستقیم با واسطه گیرنده را نیز نمیتوان کاملاً رد کرد؛ اما این سازوکار هنوز از نظر بالینی اثبات نشده است.
راهنماهای بالینی توصیه نمیکنند که این داروهای متابولیک قدرتمند صرفاً به دلیل ریزش مو، وحشتزده قطع شوند. در بخش بزرگی از بیماران، رشد مو میتواند با گذشت زمان و همراه با تثبیت وزن دوباره آغاز شود. مهم، مدیریت دوره ریزش با حمایتهای تغذیهای درست است.
پروتکل بالینی فعلی حفاظت از مو
- تغذیه پُرپروتئین: کیفیت وعدههای کوچکشده باید افزایش یابد. برای محدود کردن از دست رفتن توده عضلانی و توقف فولیکولی، باید روزانه بهازای هر کیلوگرم حداقل 1.2 – 1.5 gram پروتئین باکیفیت دریافت شود.
- جایگزینی ریزمغذیها: در روند کاهش سریع وزن، سطح روی، فریتین، ویتامین D و B12 باید با پیگیری آزمایشگاهی روتین پایش شوند؛ کمبودهای شناساییشده باید برای حمایت از فولیکولها سریعاً جایگزین شوند.
- کنترل سرعت افزایش دوز: گسترده کردن کاهش وزن در طول زمان، بهگونهای که از 1% وزن بدن در هفته بیشتر نباشد و با پایبندی دقیق به برنامه تیتر کردن دارو، ممکن است شدت تلوژن افلوویوم را کاهش دهد.
- درمانهای کمکی موضعی: در دوره گذار، برای تشویق فولیکولها به بازگشت به فاز آناژن میتوان مینوکسیدیل موضعی یا محلولهای پپتیدی را زیر نظر متخصص پوست به درمان افزود.
| معیار | سمیت مستقیم دارو (اسکاردهنده/سمی) | آلوپسی مرتبط با اینکرتین / GLP-1 (ادبیات فعلی) |
|---|---|---|
| آسیب سلول بنیادی | خطر توقف میتوزی دائمی یا آتروفی در سلولهای ریشه مو وجود دارد. | ریشهها بهاحتمال زیاد سالماند؛ سلولها موقتاً در حالت استراحت (تلوژن) هستند. |
| رویکرد بالینی | قطع فوری مولکول مسئول یا کاهش جدی دوز لازم است. | معمولاً دارو قطع نمیشود؛ تغذیه درشتمغذی/ریزمغذی بهینه میشود و تا تثبیت وزن انتظار میرود. |
| پیشآگهی (سیر) | ممکن است خطر آسیب برگشتناپذیر یا طاسی منطقهای دائمی داشته باشد. | در بیشتر موارد برگشتپذیر است؛ با تثبیت همایستایی متابولیک، رشد مو میتواند آغاز شود. |
| نشانه FAERS | نشانه علیت قوی و سازگار وجود دارد (برای مثال آلوپسی شیمیدرمانی). | نشانه موجود است (ROR >1)، اما علیت هنوز اثبات نشده است؛ عامل مخدوشکننده کاهش وزن را نمیتوان رد کرد. |
دادههای پشتیبان از ادبیات جراحی چاقی
یکی از پشتوانههای مهم این دیدگاه که وضعیت بیشتر به سرعت متابولیک مربوط است تا سمیت مولکولی، ادبیات جراحی است. مطالعات متعدد نشان دادهاند که در بیمارانی که پس از جراحی چاقی بهشدت وزن کم میکنند، حوالی ماه 3. پس از عمل وضعیت تلوژن افلوویوم شدید با ویژگی مشابه ایجاد میشود (Zhang و همکاران، فراتحلیل ریزش مو پس از جراحی متابولیک و چاقی). در درمان دارویی نیز محرک اصلی تا حد زیادی با تغییر سریع مرکز وزن در مقیاس بزرگ همخوان است.
⚡ چرا مهم است؟
در حالی که GLP-1 و تقلیدکنندههای چندگانه اینکرتین بیماری سیستمیک مانند چاقی را کنترل میکنند، ریزش مو میتواند با اختلال در پایبندی بیماران باعث ترک زودهنگام درمان و بدون پزشک شود. توضیح این موضوع برای بیمار که روند بهاحتمال زیاد دوره سازگاری زیستی موقتی است، برای پایبندی بالینی اهمیت حیاتی دارد.
✅ نقاط قوت (نکته امیدبخش)
دادههای کوهورت موجود نشان میدهند که ریشههای مو آسیب دائمی نمیبینند. وقتی سرعت کاهش وزن کند شود و بدن با همایستایی جدید سازگار شود، در بخش بزرگی از بیماران مشاهده میشود که رشد مو با گذشت زمان دوباره آغاز میشود. بدون اسکار بودن آلوپسی نیز یافته پیشآگهی مهمی است.
⚠️ هشدار بالینی: نشانه سارکوپنی
پایش ریزش مو در افرادی که کاهش سریع وزن دارند، ممکن است از نظر دریافت ناکافی پروتئین و از دست رفتن همراه توده عضلانی (سارکوپنی) به ارزیابی بالینی دقیق نیاز داشته باشد. ریزش مو باید نشانه هشدار مهمی برای بازنگری کیفیت تغذیه تلقی شود.
🔬 خلأ پژوهشی
بخش بزرگی از دادههای موجود مشاهدهای یا از پایش ایمنی دارو هستند. مطالعات آیندهنگر و تصادفیسازیشده لازماند که نقش GLP-1 RAها در ریزش مو را مستقل از کاهش وزن ارزیابی کنند. اهمیت بالینی بیان گیرنده فولیکولی GLP-1 نیز هنوز روشن نشده است.
🗣️ چگونه برای بیمار و عموم توضیح دهیم؟
«ریزش مویی که ممکن است هنگام مصرف داروهای لاغری نسل جدید تجربه شود، اغلب ممکن است از کاهش بسیار سریع وزن و ورود بدن به محدودیت کالری ناگهانی ناشی شود، نه اینکه دارو مستقیماً موها را بریزد. بدن هنگام لاغر شدن سریع، انرژی را صرف حفاظت از اندامهای داخلی میکند و میتواند رشد مو را موقتاً به حالت استراحت ببرد. این وضعیت معمولاً موقت است و به طاسی دائمی منجر نمیشود. بهجای قطع وحشتزده دارو، اضافه کردن منابع پروتئین باکیفیت مانند تخممرغ، گوشت و حبوبات به تغذیه روزانه و مصرف مکملهای ویتامینی که پزشکتان توصیه میکند، برای رویش دوباره سالم موها با گذشت زمان مهم است.»
نشانه آلوپسی مرتبط با مصرف GLP-1 RA با دادههای FAERS و مطالعات کوهورت پشتیبانی میشود. اما شواهد موجود علیت مستقیم را اثبات نمیکنند؛ سرعت و مقدار کاهش وزن بهعنوان متغیرهای مخدوشکننده حیاتی برجستهاند. راهبرد اصلی مدیریت بالینی، آرام کردن اضطراب با توضیح سازوکار چرخه فولیکولی برای بیمار، در نظر گرفتن محدودیتهای گزارشهای خودجوش FAERS و بهینه کردن کیفیت تغذیه (بهویژه مکملهای پروتئین و ریزمغذی) است.
منابع
- Godfrey H, Leibovit-Reiben Z, Jedlowski P, Thiede R. آلوپسی مرتبط با مصرف سماگلوتاید و تیرزپاتاید: تحلیل عدم تناسب با استفاده از سامانه گزارش عوارض ناخواسته FDA (FAERS) از 2022 تا 2023. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2025;39(2):e153-e154. DOI:10.1111/jdv.20197.
- Burke O, Sa B, Cespedes DA, Sechi A, Tosti A. داروهای آگونیست گیرنده پپتید شبهگلوکاگون-1 و ریزش مو: مطالعه کوهورت گذشتهنگر. J Am Acad Dermatol. 2025;92:1141-1143. DOI:10.1016/j.jaad.2025.01.046.
- Tran MM, Mirza FN, Lee AC, Goldbach HS, Libby TJ, Wisco OJ. یافتههای پوستی مرتبط با مصرف سماگلوتاید: مرور دامنهای. J Am Acad Dermatol. 2024;91(1):166-168. DOI:10.1016/j.jaad.2024.03.021.
- Desai DD، Sikora M، Nohria A، و همکاران. آگونیستهای GLP-1 و ریزش مو: دعوت به بررسی بیشتر. Int J Dermatol. 2024;63(9):1128-1130. DOI:10.1111/ijd.17246.
- Rojas Lopez RF, Barrera DL, Amaya Muñoz MC, Saavedra Diaz MP. آلوپسی بهعنوان عارضه ناخواسته نوظهور مرتبط با آگونیستهای گیرنده GLP-1 برای کاهش وزن: مرور دامنهای. Cureus. 2025;17(8):e90021. DOI:10.7759/cureus.90021.
- Alsuwailem OA، و همکاران. ریزش مو مرتبط با مصرف آگونیست گیرنده پپتید شبهگلوکاگون-1 (GLP-1): مرور نظاممند. Cureus. 2025;17(9):e92454. DOI:10.7759/cureus.92454.
این محتوا برای تحلیل علمی عمومی و اطلاعرسانی تولید شده است؛ ماهیت تشخیص، درمان پزشکی مستقیم یا پیشنهاد بالینی فردی ندارد. گزارشهای خودجوش ریزش مو در دادههای FDA FAERS بهتنهایی ارتباط علّی را اثبات نمیکنند. بیمارانی که آگونیستهای GLP-1/GIP مصرف میکنند و ریزش مو دارند، نباید درمان پزشکی خود را خودسرانه قطع کنند و برای مکملهای تغذیهای یا مدیریت دوز حتماً باید به متخصص چاقی مسئول درمان یا متخصص پوست مراجعه کنند.
آیا این مقاله برای شما مفید بود؟
بازخورد شما به بهبود محتوای ما کمک میکند.





نظرهای خوانندگان
نظر خود را بنویسید
نام و دیدگاه شما فقط پس از تأیید مدیر منتشر میشود. نشانی ایمیل شما هرگز به بازدیدکنندگان نمایش داده نمیشود.
اولین نظر را شما بنویسید.