رفتن به محتوا
Prof. Dr. Mustafa Özdoğan · متخصص انکولوژی پزشکی
تماس+90 (538) 677 60 18

ناکافی‌بودن ویتامین D و خطر نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی‌درمانی (بی‌حسی دست و پا)

ناکافی‌بودن ویتامین D و خطر نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی‌درمانی (بی‌حسی دست و پا)
در این مقاله

کمبود ویتامین D و مکمل‌های آن همواره موردتوجه سلامت‌اند و ارتباط آن با سرطان محور پژوهش‌های متعدد شده است. مکمل ویتامین D در میان 10 محصول نخست از نظر تجویز و تشخیص کمبود ویتامین D در میان 5 تشخیص نخست از نظر فراوانی قرار دارد. پژوهش نقش ویتامین D در سرطان، به‌ویژه اثر آن بر مسیرهای زیست‌شیمیایی بدن و رشد و گسترش سلول سرطانی را بررسی می‌کند. در این زمینه، شناسایی کمبود ویتامین D و در صورت نیاز  مکمل‌دادن، در کنار درمان سرطان بخش مهمی از مدیریت سلامت عمومی شده است. حفظ سطح کافی ویتامین D در بیماران سرطان ممکن است اثربخشی درمان را افزایش و عوارض را کاهش دهد و کیفیت زندگی و پایبندی به درمان را بهتر کند. بنابراین اصلاح کمبود و مصرف مکمل در انکولوژی با توجه روزافزون بررسی می‌شود.

ارتباط یک عارضه درمانی با ناکافی‌بودن ویتامین D

در پژوهشی مشخص شد خطر نوروپاتی محیطی (KBPN)، نوعی آسیب عصبی پس از شیمی‌درمانی، در بیماران با سطح ناکافی ویتامین D نسبت به افراد دارای سطح کافی، حدود 1,6 برابر بیشتر است.

نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی‌درمانی (KBPN) وضعیتی ناشی از آسیب عصبی داروهای شیمی‌درمانی است. این آسیب می‌تواند مشکلات حسی مانند بی‌حسی، گزگز و درد ایجاد کند و به‌ویژه با تغییرهای حسی آزاردهنده در دست و پا ظاهر شود. پاکلیتاکسل بیشترین ارتباط را با این عارضه دارد.

در نوامبر 2023، National Comprehensive Cancer Network (شبکه ملی جامع سرطان ایالات متحده)، در مجله‌ای به همین نام، این مطالعه منتشر شد و یافته‌ای قابل‌توجه، به‌ویژه در بیماران تحت درمان سرطان پستان، نشان داد.

بیماران دریافت‌کننده پاکلیتاکسل با ویتامین D ناکافی، احتمال بیشتری برای KBPN شدید (درجه 3. یا بالاتر)، دردناک و محدودکننده عملکرد داشتند. این موضوع نشان می‌دهد سطح ویتامین D ممکن است عاملی محافظ در برابر این عارضه شیمی‌درمانی باشد. بنابراین شناسایی ناکافی‌بودن ویتامین D پیش از شیمی‌درمانی و اصلاح آن در صورت نیاز، ممکن است گامی مهم برای کاهش خطر KBPN باشد.

در این مطالعه، ناکافی‌بودن ویتامین D به‌صورت سطح سرمی زیر 20 نانوگرم/میلی‌لیتر (< 20 ng/mL) ویتامین D تعریف شد.

برای این یافته، پژوهشگران داده‌های بیماران سرطان پستان مرحله اولیه را در کارآزمایی حاوی دوکسوروبیسین، سیکلوفسفامید و پاکلیتاکسل با درمان ادجوانت بررسی کردند؛ مطالعه فاز 3 SWOG S0221 شش دوز متفاوت رژیم شیمی‌درمانی را مقایسه می‌کرد و هدف آن ارزیابی اثربخشی و ایمنی این ترکیب‌ها بود.

مطالعه بر 1191 بیمار سرطان پستان با میانگین سن 51,1 انجام شد؛ همه زن بودند، 83.7% سفیدپوست و 52.5% دریافت‌کننده پاکلیتاکسل هر دو هفته یک‌بار بودند. در آغاز، 33.3% کمبود ویتامین D داشتند، در 16.4% موارد KBPN حسی شدید و در 17.1% موارد KBPN حسی یا حرکتی شدید ایجاد شد. این میزان‌ها درباره فراوانی نوروپاتی ناشی از شیمی‌درمانی و اثر بالقوه کمبود ویتامین D اطلاعات مهمی می‌دهند.

یافته‌های برجسته

فراوانی نوروپاتی محیطی حسی بر اساس سطح ویتامین D

توضیح نمودار: این نمودار ستونی، بروز نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی‌درمانی (KBPN) درجه 3. یا 4. را در بیماران با ویتامین D کافی (>20 ng/mL) و ناکافی (<20 ng/mL) پیش از درمان مقایسه می‌کند. در 397 بیمار دارای ویتامین D ناکافی، بروز KBPN برابر 20.7% و در 794 بیمار با سطح کافی 14.2% بود. نسبت شانس (OR) برابر 1,57 و تفاوت از نظر آماری معنادار بود (P=0,005).

افزایش چندبرابری خطر KBPN بر اساس عوامل خطر چنین است:

  • ویتامین D ناکافی: افزایش 1,57 برابری خطر KBPN
  • سن بالاتر: افزایش 1,02 برابری خطر KBPN
  • سیاه‌پوست‌بودن: افزایش 2,48 برابری خطر KBPN
  • نژادهای دیگر غیرسیاه‌پوست و غیرسفیدپوست: افزایش 1,84 برابری خطر KBPN
  • درمان پاکلیتاکسل هر دو هفته: افزایش 2,37 برابری خطر KBPN.

چنان‌که دیده می‌شود، در میان این عوامل تنها ناکافی‌بودن ویتامین D قابل‌تغییر است.

نتیجه

شناسایی ناکافی‌بودن ویتامین D و اصلاح آن در صورت نیاز ممکن است خطر KBPN را کم و کیفیت زندگی بلندمدت را بهتر کند. این می‌تواند با امکان ادامه طولانی‌تر پاکلیتاکسل مؤثر، مدت بقا را افزایش دهد. در این زمینه، سطح ویتامین D زیست‌نشانگری مهم برای برنامه‌ریزی درمان شخصی دانسته می‌شود.

*

توضیح تصویر: تصویر مقاله به‌وسیله ChatGPT 4.0 با دستور زیر ساخته شده است: «تصویر مقاله وبلاگی که ویتامین D را عاملی مهم برای سلامت نشان می‌دهد.»

منابع

Chen CS, Zirpoli G, Barlow WE, et al. Vitamin D insufficiency as a risk factor for paclitaxel-induced peripheral neuropathy in SWOG S0221. J Natl Compr Canc Netw. 2023;21(11):1172-1180.e3. doi:10.6004/jnccn.2023.7062
هوش مصنوعی DROZDOGAN

این مقاله را با هم بررسی کنیم

درباره مقاله بپرسید و پاسخ‌ها را همراه با منابع منتشرشده در سایت ما بخوانید.

هوش مصنوعی DROZDOGAN

دستیار Drozdogan

ناکافی‌بودن ویتامین D و خطر نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی‌درمانی (بی‌حسی دست و پا)

درباره مقاله بپرسید و پاسخ‌ها را همراه با منابع منتشرشده در سایت ما بخوانید.

اطلاعات گفت‌وگو و حریم خصوصی

این گفت‌وگو را دستیار Drozdogan پاسخ می‌دهد. مدیران مجاز سایت ممکن است آن را برای بررسی کیفیت بازبینی کنند. اطلاعات شخصی را به اشتراک نگذارید.

پاسخ‌ها با زیرساخت OpenAI تهیه می‌شوند. پرسش‌ها و پاسخ‌ها در آن سرویس پردازش می‌شوند؛ سوابق گفت‌وگو در سایت ما ذخیره می‌شوند. اطلاعات هویتی، تماس یا سلامت شخصی را به اشتراک نگذارید.

0 / 1000

فقط برای اطلاع‌رسانی است؛ تشخیص شخصی یا توصیه درمانی ارائه نمی‌شود.

مقاله‌های مرتبط

مقاله‌های دیگر درباره این موضوع را بخوانید.

از تازه‌ها باخبر بمانید

مقاله‌های تازه و پیشرفت‌های علمی را از طریق ایمیل دریافت کنید.

Google Analytics در صفحات عمومی مستقل از این پنجره کار می‌کند و ممکن است از کوکی‌های تحلیلی استفاده کند. انتخاب شما در اینجا فقط خدمات خارجی را کنترل می‌کند.